SSPN-i

Saturday, March 13, 2010

Melangkau Lebih Jauh Maju Kehadapan

Alhamdulillah.
Dengan izin dan limpah kurnia Allah swt dapatlah saya memulakan penulisan blog ini yang sekian lama saya inginkan. Dengan niat ingin berkongsi sedikit sebanyak dan mengajak kepada mereka yang singgah disini untuk memperbaharui minda yang mungkin statik sejak sekian lamanya.

"... sesungguhnyab Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..."
Potongan sebahagian ayat dari Surah Ar-Ra'd.
Bermula dengan penilaian terhadap diri kita sendiri, apakah perubahan yang berlaku terhadap kita sejak 5 tahun kebelakang ini. Dan apa pula perancangan kita untuk 5 tahun kehadapan.
Sebagai contoh, kalau dahulu kita hanya mempunyai pekerjaan dengan kelayakan pendidikan yang kita ada, sudah tentu kita inginkan pula pekerjaan yang lebih baik dari sebelumnya. Kalau dahulu kita sekadar bermotosikal, sudah tentu kita inginkan kenderaan atau kereta yang lebih selesa dan selamat berbanding sebelumnya. Kalau dahulu kita menumpang atau menyewa, akan datang kita tentu mahukan kediaman sendiri yang tersergam indah. Kalau dahulu kita hidup bersendirian, sudah pasti kita mahukan kehidupan berkeluarga pula. Itulah fitrah manusia normal yang inginkan kemajuan, kesempurnaan dan kejayaan dalam hidup mereka.
Dengan penilaian yang kita lakukan terhadap diri kita sendiri, insyaAllah akan berlaku kemajuan dan peningkatan dalam segenap hayat kita. "Hari ini adalah perjuangan, esok adalah harapan, lusa adalah kemenangan".

2 comments: